انجمن علمی پژوهشی مطالعات زنان

موسسه آموزش عالی شهیده بنت الهدی

انجمن علمی پژوهشی مطالعات زنان

موسسه آموزش عالی شهیده بنت الهدی

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

۳۰آذر


شفقنا افغانستان-برای یک داعشی یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است در طی جنگ بیفتد، تنها کشته شدن نیست، بلکه کشته شدن به دست یک زن است! اعضای داعش باور دارند که اگر چنین اتفاقی برای آنها بیفتد، مستقیما به جهنم می روند. بنابراین زنان کرد تاکنون جمعی از این جنایتکاران را به جهنم فرستاده اند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، در آگوست 2014 گروهک داعش منطقه سینجار عراق را تصرف کرد و در آنجا اقدام به شکنجه، دستگیری و کشتن جمعیت ایزدی های این منطقه کرد که اقلیتی قدیمی و کرد هستند. سربازان زن کرد با انجام عملیات های پاتک و ضدحمله، توانستند هزاران ایزدی را که در کوه سینجار به دام داعش افتاده بودند، نجات دهند. از آن زمان زنان مبارزات خود را علیه نظامیان رادیکال در کوبانی سوریه گسترش دادند.

بسیاری از این زنان کرد شاخه زنان نظامی YPG را تشکیل دادند که همراه با حزب پ ک ک و پیشمرگه ها علیه داعش مبارزه می کنند و طی سال های گذشته کمک های انسان دوستانه برای جمعیت های محلی فراهم کرده اند.

حدود 7 هزار تا 10 هزار زن در این گروه های نظامی مشغول به فعالیتند و اکثریت آنها 18 تا 25 سال سن دارند.

مجموعه تصاویری از زندگی این زنان مبارز در گالری آمده است.

تعدادی از این عکس ها توسط نیوشا توکلیان عکاس ایرانی گرفته شده است.

 

زهرا آراس
۳۰آذر


پاسخ:

نقش زنان در دو بعد قابل بررسی است:

الف. دوران قیام و انقلاب: آنچه از روایات استفاده می‌ شود، زنان در رکاب حضرت و در جریان جنگ، همراه ایشان هستند و آنچه را که ایشان امر می‌ کند، انجام می‌ دهند.

در بعضی از روایات آمده است:

«50 زن در گروه 313 نفری (گروه اول از یاران) حضور دارند.»

(بحار الانوار، ج52، ص223)

 طبق بعضی از روایات، گروهی از یاران حضرت زنانی اند که قبل از ظهور، از دنیا رفته و هنگام ظهور رجعت کرده و به دنیا باز می‌ گردند.

(دلایل الانامه، ص260).

 ب. دوران پیروزی و حاکمیت عدل مهدوی:

در این دوران ـ که دوران رشد و شکوفایی علم و حکمت است ـ زنان حرکت و رشد چشمگیری خواهند داشت. آنان چنان از علم و معارف اسلامی بهره می‌ برند که حرکات و رفتارشان، بر اساس قانون خدا است. بر این پایه به بهترین وجه ممکن به تربیت فرزندان با ایمان ـ در کنار حرکت فرهنگی خود ـ اقدام می‌ کنند.

امام باقر(ع) فرمود:

«در زمان امام مهدی(عج) به شما حکمت داده می شود، تا آنجا که زن در درون خانه اش مطابق کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) قضاوت می کند».

(بحار الانوار، ج52، ص352).

 

زهرا آراس
۳۰آذر

شیعیان مظلوم نیجریه؛

کشف حجاب اجباری زنان شیعه توسط ماموران ارتش نیجریه

شایعاتی در رسانه‌های نیجریه مبنی بر احتمال محاکمه شیخ زکزاکی در داداگاه نیجریه منتشر شده شد.

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، یک منبع آگاه نزدیک به جنبش اسلامی نیجریه در گفت و گو با خبرنگار مشرق گفت: شاهدان عینی از کشف حجاب اجباری زنان توسط ماموران ارتش نیجریه خبر دادند. این زنان مسلمان طی یورش ماموران ارتش به حسینیه بقیه الله و منزل شیخ زکزاکی و همچنین تظاهرات های مردمی در این کشور در اعتراض به دستگیری رهبر شیعیان نیجریه دستگیر شده بودند.

طرح گروه تروریستی بوکوحرام برای ربودن زنان شیعه نیجریه

شیخ زکزاکی از بانوان درخواست کرد برای شرکت در مراسم های حسینیه بقیة الله به صورت دسته جمعی و قبل از غروب آفتاب حرکت کنند.

رهبر جنبش اسلامی نیجریه گفت: هیچ کدام از خواهران نباید به تنهایی به خانه بازگردد تا در معرض خطر ربایش قرار نگیرد. هم چنین او از برادران خواست تا پای جان از خواهران محافظت کنند.

زکزاکی همچنین از توطئه دیگری برای بدنام کردن جنبش اسلامی خبر داد و اظهار کرد: یک گروه معلوم الحال قرار است که یونیفرم های

پاسداران جنبش اسلامی را به تن کنند و به سربازان نیجریه که در حال بازگشت از ماموریتشان هستند تیراندازی کنند.

زهرا آراس