انجمن علمی پژوهشی مطالعات زنان

موسسه آموزش عالی شهیده بنت الهدی

انجمن علمی پژوهشی مطالعات زنان

موسسه آموزش عالی شهیده بنت الهدی

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

راز اشک

دوشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۴، ۰۷:۵۳ ب.ظ

‫راز اشک بر امام حسین‬‎ ile ilgili görsel sonucu

امام مهدی (عج) اولین آیه سوره مریم را به امام حسین (ع) تأویل نموده است . سعد بن عبدالله قمی گوید : به امام عصر عرض کردم : ای فرزند رسول خدا ! تأویل آیه « کهیعص» چیست؟ فرمود: « این حروف از اخبار غیبی است که خداوند زکریا را از آن مطلع کرده و سپس داستان آن را به حضرت محمد (ع) باز گفته است » .

زکریا از پروردگارش در خواست کرد که نام پنج تن مقدس را به وی بیاموزد . خداوند ، جبرئیل را بر او فرو فرستاد و آن اسامی پاک را به او آموخت. زکریا (ع) چون نام های محمد، علی، فاطمه و حسن (علیهم السلام) را یاد می کرد ، اندوهش برطرف می شد و گرفتاریش از بین می رفت و چون حسین (ع) را یاد می کرد، بغض و غصه ، گلویش را می گرفت و می گریست و مبهوت می شد . روزی گفت: بارالها چرا وقتی آن چهار نفر را یاد می کنم، آرامش می یابم و اندوهم برطرف می شود، اما وقتی حسین (ع) را یاد می کنم ، اشکم جاری می شود و ناله ام بلند می شود ؟ خدای تعالی او را از این داستان آگاه کرد و فرمود: « کهیعص» ؛ «کاف»اسم کربلا، « هاء» رمز شهادت عترت طاهره است ، و « یاء» نام یزید قاتل حسین (ع)، « عین» اشاره به عطش  و« صاد» نشان صبر او است.

 زکریا (ع) چون این مطلب را شنید نالان و غمین شد . او گریه و ناله سر می داد و چنین نوحه گفت: بارالها از مصیبتی که برای فرزند بهترین خلایق خود تقدیر کرده ای دردمندم . خدایا آیا جامه این مصیبت را بر تن علی (ع) و فاطمه (س) می پوشانی؟! آیا این غم را بر ساحت آنان فرود می آوری؟ بعد از آن گفت : بارالها ! فرزندی به من عطا کن تا در پیری چشمم به او روشن شود و او را وارث و وصی من قرار ده ، آنگاه مرا دردمند او گردان؛ هم چنان که حبیبت محمد(ص) را دردمند فرزندش گرداندی .

خداوند حضرت یحیی (ع) را به او بخشید و او را دردمند وی ساخت. لذا بین امام حسین (ع) و حضرت یحیی نیز شباهت هایی وجود دارد ؛ مانند اینکه هر دو شش ماهه به دنیا آمدند و نحوه شهادت هم شبیه به هم دیگر است ، یعنی شقی ترین فرد سر مقدس آنان را از تن جدا نمود و برای فرد ناپاکی هدیه فرستاد و او نیز سر مقدس را داخل طشت طلا گذاشت.

یک آیه ، دو نشانه

در قرآن آیاتی وجود دارد که به سومین امام و نیز آخرین امام تأویل شده است :

وَلاَ تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَ مَن قُتِلَ مُظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَاناً فَلا یُسْرِف فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ  کَانَ مَنصُوراً[1]

«  کسی را که خداوند خونش را حرام شمرده، به قتل نرسانید مگر به حق و آن کسی که مظلوم کشته شده ، برای ولیش سلطه ( حق قصاص) قرار دادیم، اما در قتل اسراف نکند؛ چرا که مورد حمایت است».

در تأویل این آیه شریفه به امام حسین (ع) و امام مهدی (عج) شش رویات وارد شده است.[2] مانند روایت امام رضا (ع) که فرمودند : این آیه درباره امام حسین و مهدی (عج) نازل شده است .

                            محمد رضا فؤادیان . خانه خوبان ، شماره 38، دی ماه 1390

 

.



[1]. اسراء ، 33

[2]. .بحار الأنوار ج‏44 ؛ ص218

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی