انجمن علمی پژوهشی مطالعات زنان

موسسه آموزش عالی شهیده بنت الهدی

انجمن علمی پژوهشی مطالعات زنان

موسسه آموزش عالی شهیده بنت الهدی

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

حجاب چرا؟

پنجشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۵ ب.ظ

مقدمه:

انگیزه های تخریب و حمله به معارف دینی در لایه های مختلفی نظیر پوشش های دینی، فرقه ای و افراد و جریان های مختلف بروز پیدا می کند، لذا عیار بازشناسی معارف حق از باطل ضرورت دارد . در میان مؤمنان اگر ساده اندیشی و غفلت وجود داشته باشد، گرفتار حمله به دین می شوند و قصه دردناک این است که زمین می خورند ، و یا رفتار جدید را می پذیرند که از همکاری خود با جبهه کفر بی خبرند و نظم و نظام معارف خود را دچار خدشه می کنند.

یکی از زیباترین خواسته های الهی که با فطرت انسان ها سازگار است رعایت پوشش و حجاب است و با توجه به طبیعت ظریف و لطیف زنان، از آنان رعایت بیشتری خواسته شده است .

بحث حجاب مورد هجمه زیادی واقع شده است و همه این شبهه ها و ایجاد تردیدها از طرف دشمنان خارجی هم نیست، بلکه عده ای غافل و روشن فکر نما همواره در داخل بدان ها پرداخته اند. برای مثال اظهار نظر هایی که بیان نمودند:

اگر این حجاب و پوشش مانع حضور وبروز شخصیت زن شود، قطعاً مضر است... -

- مشکل این نیست که زنان چگونه لباس بپوشند، مشکل این است که زنان بتوانند در عرصه های مختلف حضور داشته باشند.

 حجاب جنبه اسطوره ای دارند این که برای حفظ عفت باشد...-

 این که حجاب چه رنگی داشته باشد و چه شکلی داشته باشد، به کسی مربوط نیست.-

همه این شبهه ها هم آهنگی مفهومی و خواستگاه مشترکی دارند که باید به آنها پاسخ گفت . البته امروزه بیشتر انگیزه های مخالف حجاب، از عدم تسلط بر مفاهیم دینی بوده، نه این که از عدم پذیرش باشد.[1]

                                                                                                                        

پاسخ به شبهاتی درباره حجاب:

 

1) حجاب مانع پیشرفت زن

اسلام با حضور زن در همه عرصه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و پیشرفت در آنها هیچ مخالفتی ندارد زنان زمان پیامبر اکرم نیز مشاغل اجتماعی را عهده دار بوده اند .

اگر در اسلام بنا برود که زن در اجتماع حضور نداشته باشد و فقط در خانه کنار محارم خود باشد، حجاب معنا پیدا نمی کرد.

حجاب مرز بندی است که ورای این مرزها هر یک از زن و مرد می توانند به کار خود بپردازند، علم ثابت کرده و تجربه نشان داده است ، اگر این مرز وجود نداشته باشد، به دلیل جاذبه ای که بین دو جنس وجود دارد نمی توانند به فعالیت های مفید بپردازند.

 

2) چادر مشکی سبب دل مردگی زنان

امام صادق (ع) می فرمایند:پوشیدن لباس مشکی کراهت دارد؛ مگر در سه چیز: کفش ، عمامه، و کسا(کسا لباس بزرگ، مثل عبا و چادر و ... را می گویند)

زن با پوشیدن لباس تیره ، خود احساس امنیت می کند در حالی که رنگهای بسیار روشن و جیغ توجه دیگران رو جلب می کند درحالی که رنگ سیاه و تیره این گونه نیست.

 

3) حق انتخاب زن

برخی معتقدند اگر زنان خودشان خواستند، حجاب را رعایت کنند و نباید حق انتخا را از آنان گرفت . هر کس آزاد است با حجاب باشد یا بی حجاب و اهل خانه های فساد.

آشکار شدن فساد بسیار مضر است.

همواره ترس از فساد باید وجود داشته باشد و همیشه فساد حقیقی پشت شعارهای اصلاح طلبی پنهان شده است.

در برنامه های دینی باید زمینه فساد را در جامعه کم کرد و فساد آشکاررا کاهش داد تا کسی که می خواهد در پی فساد برود ، بترسد.

در جامعه، افراد بی حجاب یا اهل خانه های فساد و ... به نوعی نشان دهنده راه فساد به دیگران اند؛ زیرا نفس اماره انسان، افراد پاک را نیز به گناه وسوسه می کند و میل به گناه را در آنان افزایش می دهد یا به وجود می آورد. [2]

 

4) طرح حجاب از طرف اسلام، یعنی این که زن در اجتماع، محدود و محروم است.

طرح مسئله حجاب در اسلام ، بیانگر آن است که حضور اجتماعی زن پذیرفته شده است، از این رو، سلامت حضور ، دستور رعایت پوشش الهی را مطرح می کند.

در واقع اسلام، حضور مثبت و سازنده زن را می خواهد و این حضور شاسته نزد خدای متعال پسندیده است.

حجاب حق زنان و حدّ مردان است، زنان با رعایت حجاب به حق خود می رسند و مردان در رویارویی با حجاب کامل آنها حد خود را شناخته و به قول معروف پا از گلیمشان فراتر نمی گذارند.

 

 5)ارتباط حجاب با آرامش روانی چیست؟ 

نبودن حریم میان زن و مرد و ازادی معاشرت های بی بند و بار، هیجان ها و التهاب های جنسی را فزونی می بخشد و تقاضای سکس را به صورت عطشی  و خواسته ای اشباع نشدنی در می آورد . غریزه جنسی هر چه بیشتر اطاعت شود سرکش تر می گردد و شعله ور تر می شود.

علت این که در اسلام، دستور حجاب به زنان اختصاص یافته ، این است که میل به خودنمایی و خود آرایی مخصوص زنان است با رعایت نکردن پوشش الهی ، انحرافات جنسی  و نگاه پراکنی ها افزایش پیدا می کند ، آرامش روح و روان از انسان سلب می شود و فکر کردن دائمی به صحنه های گناه و بدحجابی زنان، فرد را در باتلاق مسائل جنسی گرفتار می کند. [3]

باید به این نکته اشاره کرد حجاب، یک التزام فردی و شخصی نیست که بتوان مثل نماز، در خلوت و خفا خواند و یا مثل روزه بی نشان و پنهان بدان پرداخت؛ بلکه انتخابی علنی و جدی و آشکار است که معنا و مفهوم گسترده دارد و آثار و تبعات گسترده ای نیز بر آن مترتب می شود.

حساسیت و اهمیت حجاب از جهات مختلف، اقتضا می کند که با نگاهی جامع بدان پرداخته شود و چه در مقام پژوهش چه در مقام آسیب شناسی و سیاست گذاری برای ترویج و تبلیغ از زاویه حیثیت اجتماعی و فرهنگی خاص آن مطالعه و بررسی قرار گیرد.[4]



[1]  حجاب چرا، امین کشوری، انتشارات بوستان کتاب،  ص 13

[2] .خوشبختی اتفاقی نیست، هادی نیکدل، انتشارات مهر امیر المؤمنین،ص 470

[3].  حجاب چرا، امین کشوری، انتشارات بوستان کتاب،  ص 85-92

[4]. حجاب بی حجاب، محمد رضا زائری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۳
زهرا آراس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی