انجمن علمی پژوهشی مطالعات زنان

موسسه آموزش عالی شهیده بنت الهدی

انجمن علمی پژوهشی مطالعات زنان

موسسه آموزش عالی شهیده بنت الهدی

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

حضرت فاطمه زهرا (س)

سه شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۵ ق.ظ

ویژگی های مهم حضرت فاطمه (س) این بود که آن بزرگوار بهترین یار و یاور شوهرش علی (ع) در اجرای فرامین الهی بود. پیامبر(ص) از علی(ع) سوال کرد: همسرت را چگونه یافتى؟ و علی(ع) پاسخ گفت: نِعْمَ الْعَوْنُ على‏ طاعَةِ اللَّهِ (بهترین یار و یاور براى اطاعت و بندگى خدا).


حضرت زهرا (س) از نگاه معصومین

شخصیت بانوی جهان دخت گرامی پیامبر اسلام فاطمه زهرا چندان گسترده است که بشر قادر نیست به همه ابعاد روحی آن حضرت دست یابد و تمام فضایل آن بانوی بزرگ را در ک کند .

مقام حضرت زهرا(س) از منظر معصومین(ع) که همتای ایشانند، قابل بیان است. کلمات و سخنان این بزرگواران حکایت از کرامت و عظمت والای این بانوی عالمه دارد که به نمونه ای از آن اشاره می نمائیم::

از امام صادق (ع) روایت شده است که:

او صدیقه کبرایی است که بر شناخت او جهان افرینش از آغاز به گردش در آمده است.

 

امام رضا (ع) فرمودند : پیامبر خدا فرمود .... فاطمه حورائی است انسان صورت ، هر گاه اشتیاق به بوی بهشت در من پدید می آید دخترم فاطمه را می بویم.

 

از امام کاظم (ع) نقل است که فرمودند:

فقر در خانه ای که نام محمد ، یا احمد، یا علی ، یا حسن، یا حسین، و از زنان فاطمه باشد وارد نگردد.

فاطمه زهرا سرور دل پیامبر، احمد رحمانی همدانی، مترجم: مهدی جعفری ، ص 10-18

 

رسول خدا فرمودند: در شبی که به آسمان عروج کرده و بالا رفتم بر درب بهشت مشاهده نمودم که نوشته شده است: معبودی جز خدا نیست، محمد فرستاده او، علی دوست و یاورش، حسن و حسین برگزیدگان او، فاطمه بهترین ها در نزد اوست که نفرین خداوندی بر دشمنان آنان باد.

فاطمه زهرا سرور دل پیامبر، احمد رحمانی همدانی، مترجم: مهدی جعفری ، ص 60

 

 

امام حسن (ع) فرمود: من مادرم را دیدم در حالی که در محراب عبادتش در شب جمعه به پا ایستاده بود، و به رکوع و سجود نرفت تا سپیدی صبحگاهان دمید و شنیدم از او که مؤمنان و مؤمنات را به همراه نام و نشانشان دعا می کرد ، اما دعایی برای خود نمی نمود پس گفتم: ای مادر چرا برای خود همچون دیگران دعا نمی کنی؟ مادرم فرمود: ای فرزندم نخست همسایه، آنگاه اهالی خانه.

فاطمه زهرا سرور دل پیامبر، احمد رحمانی همدانی، مترجم: مهدی جعفری ، ص112

 

رسول خدا فرمود: در آن هنگام که بهشتیان در بهشت برخوردار از نعمت و دوزخیان در آتش گرفتار عذابند، برای بهشتیان نوری می درخشد، از یکدیگر می پرسند این نور چیست؟ فرشته رضوان به آنان می گویند: نه ، علی با فاطمه مزاحی کرده و او لبخند زده است، این نور از بین دندانهای او درخشیده است.

فاطمه زهرا سرور دل پیامبر، احمد رحمانی همدانی، مترجم: مهدی جعفری ، ص 115

 

مناقب حضرت زهرا(س) در اخبار اهل سنت

در اخبار و روایات زیادی در مورد حضرت فاطمه در کتب اهل سنت ذکر شده است که به چند نمونه از آن اشاره می شود:

 

از حمید بن صالح ، از جعفر بن محمد نقل شده که حضرتش فرمودند: ... از حسین بن علی (ع) روایت نمود که رسول خدا فرمودند:

فاطمه شادابی قلبم، و فرزندانش میوه های دلم، شوهرش نور دیدگانم و پیشوایان از فرزندانش امناء پروردگارم و ریسمان رابط میان خدا و خلق خدایند . هر که به ایشان تمسک کند نجات یابد، و هر که از آنها اعراض کند به ورطه هلاکت در غلتد.

فاطمه زهرا سرور دل پیامبر، احمد رحمانی همدانی، مترجم: مهدی جعفری ، ص 105

 

یحیی بن علاء از جعفر بن محمد از پدرش، از جابر رضی الله عنه نقل کرده که پیامبر فرمودند:

هر فرزندی به خانواده پدری خود منسوب است ، جز فرزندان دخترم فاطمه که نسب به من می رسانند و از خاندان من هستند.

فاطمه زهرا سرور دل پیامبر، احمد رحمانی همدانی، مترجم: مهدی جعفری ، ص 106

 

 

سخنان جگر گوشه نبی خدا حضرت فاطمه زهرا (س)

با توجه به روایات که حضرت فاطمه زهرا نقل نمودند به این نتیجه می رسیم بیشترین رهنمود های ایشان در مورد شناخت اهل بیت بوده است و در این راه مبارزات فراوانی داشتند که تاریخ شاهد مظلومیت فاطمه زهرا در جریانات سیاسی بعد رحلت پیامبر می باشد 

 

شناساندن اهل بیت

فاطمه دختر رسول خدا فرمود: کسی را شکر گزارید که به واسطه عظمت و نور او همه کسانی که در آسمانها و زمین هستند برای حرکت به سوی او وسیله ای می طلبند و ما وسیله او در میان خلقش و خاصان او و جایگاه قدس او و همنشین او در پرده غیب او بوده و ما وارثان پیامبران او هستیم.

پرسش و پاسخ درباره زندگانی حضرت فاطمه زهرا، حبیب بدره، مترجم فاطمه مشایخ، ص 223

 

انتساب اولاد فاطمه به رسول خدا:

ازفاطمه صغری از پدرش از فاطمه کبری نقل شده که رسول خدا فرمود: هر پیامبری عشیره ای دارد که نسبت آنها به او می رسد و همانا پسران فاطمه، عشیره من هستند و نسبت و شجره ایشان به من می رسد.

 پرسش و پاسخ درباره زندگانی حضرت فاطمه زهرا،حبیب بدره، مترجم فاطمه مشایخ، ص 396

 

عیادت زنان مهاجرین و انصار از حضرت فاطمه زهرا(س)

... عبدالله بن محمد بن سلیمان از پدرش از عبدالله بن حسین از مادرش فاطمه دختر حسین نقل می کند:

وقتی که بیماری فاطمه (س) دختر رسول خدا شدت گرفت و بر ایشان غلبه کرد، زنان مهاجرین و انصار نزد آن حضرت تجمع کردند و گفتند: ای دختر رسول خدا با این بیماری چگونه به سر می برید؟

ایشان بعد از حمد و ثنای الهی و صلوات و درود بر پدر گرامی اش فرمود: به خدا قسم! در حالی صبح کرده ام که نسبت به دنیای شما بی رغبتم و از مردان شما غضبناکم بعد از اینکه آنها را شناختم و آزمودم از آنها بیزار شدم .

وای بر آنان ! چگونه خلافت را از پایه های رسالت و بنیان های نبوت و دلالت دور ساختند و از جایگاه روح الامین بیرون بردند و آن را از دست افراد اشنا به امور دین و دنیا به در آوردند ، بدانید که این خسارت اشکار است.

چرا آنها از ابوالحسن کراهت داشتند؟

به خدا قسم او را کنار گذاشتند چون شمشیر او غریبه و آشنا نمی شناخت و در راه خدا ملاحظه ای نداشت و به مرگ بی اعتنا بود و غضب او برای خداوند بود . به خدا سوگند از اگر زمام خلافت را که رسول خدا به او سپرده بود از چنگ او بیرون نمی کشیدند و به دست او می سپردند آن را به ملایمت و سهولت راه می برد .

به جان خودم سوگند نطفه این فساد بسته شد پس باید انتظار کشید تا چه زمانی به بار می نشیند ! پس از این، از این پستان به جای شیر ، خونی مسموم می دوشید! این جاست که اهل باطل زیان می کنند و آیندگان عاقبت آنچه را پیشینیان ساخته اند و بنیان نهاده اند، خواهند دانست. پس به دنیای خود دل خوش باشید که قلب هایتان با فتنه ارام گیرد و بشارت باد شما را بر غلبه ستمکاران متجاوز ، آنها غنائم شما را اندک قرار داده گروه و جمع شما را پراکنده و درو خواهند کرد پس وای و افسوس بر شما!

پرسش و پاسخ درباره زندگانی حضرت فاطمه زهرا،حبیب بدره، مترجم فاطمه مشایخ، ص 407-410

 

فرمایش حضرت زهرا بعد از آنکه حضرت علی را به مسجد بردند

حضرت فرمود: ای سلمان ، وای بر آنان، می خواهند فرزندانم حسن و حسین را یتیم کنند، به خدا سوگند ای سلمان از درب مسجد به جایی نمی روم تا این که پسر عمویم را با چشمانم سالم ببینم سلمان نزد حضرت علی برگشته و فرمایش حضرت زهرا را بازگو کرد. علی از جا حرکت کرده و از مسجد بیرون آمد هنگامی که چشم حضرت به امیر المؤمنین افتاد خود را بر شانه های آن حضرت انداخته و می فرمود: روحم فردای روح تو و جانم سپر بلای تو باد ای ابوالحسن، اگر در شرایط خوب باشی من با تو هستم و اگر در شرایط بدی باشی من نیز با تو هستم هر دو با هم گریستند ، درود و رحمت خداوند بر تو باد.

فاطمه زهرا سرور دل پیامبر، احمد رحمانی همدانی، مترجم: مهدی جعفری ، ص 410

 

حدیث ثقلین:

از پدرم رسول خدا در مرضی که منجر به رحلتشان گردید در حالیکه حجره شان از صحابه پر بود شنودم که می فرمودند:  ای مردم! نزدیک است که به زودی از این جهان رخت بربندم . آگاه باشید که در میان شما کتاب پروردگار عزوجل و اهل بیتم را به یادگار می گذارم. سپس دست علی را گرفته فرمودند: این علی با قرآن است و قرآن با علی است که از یکدیگر جدا نمی گردند تا بر سر حوض بر من وارد شوند ، آنگاه است که از شما سؤال کنم چرا از دو سرپیچی کرده اید.

فاطمه زهرا سرور دل پیامبر، احمد رحمانی همدانی، مترجم: مهدی جعفری ، ص 391

 

 

شدت پوشش و حجاب ایشان

از علی بن الحسین بن علی (ع) نقل شده است: به درستی که فاطمه دختر رسول خدا وقتی کوری از ایشان اجازه حضور طلبید، از او حجاب نمود. رسول خدا فرمود: چرا حجاب نمودی حال آن که او تو را نمی بیند؟

فاطمه فرمود: ای پیامبر خدا او نمی تواند مرا ببیند اما من او را می بینم و او نیز بوی مرا احساس می کند. رسول خدا (ص) فرمود: شهادت می دهم که تو پاره تن من هستی.

پرسش و پاسخ درباره زندگانی حضرت فاطمه زهرا،حبیب بدره، مترجم فاطمه مشایخ، ص 400

 

 

خیر زنان

بهترین چیز برای ایشان آن است که نه نگاه به مردان (اجنبی) کنند و نه مردان (اجنبی) نظر به آنان بیفکنند.

فاطمه زهرا سرور دل پیامبر، احمد رحمانی همدانی، مترجم: مهدی جعفری ، ص347

 

پاداش درود و صلوات بر فاطمه

علی از فاطمه روایت می کند که فرمود: رسول خدا مرا فرمود:

ای فاطمه! هر کس بر تو درود بفرستد، خداوند او را بیامرزد و در بهشت به من ملحق گرداند.

فاطمه زهرا سرور دل پیامبر، احمد رحمانی همدانی، مترجم: مهدی جعفری ، ص 360

 

گفتار آن حضرت در خوشحالی نسبت به انجام تمام کارهای خانه رسول خدا

حضرت فرمود: جز خدا کسی نمی داند چقدر از اینکه من خود به تنهایی کارهای خانه را انجام می دادم ( و نمی گذاشتم رسول خدا کار کند) خوشحال بودم.

فاطمه زهرا سرور دل پیامبر، احمد رحمانی همدانی، مترجم: مهدی جعفری ،ص 405

 

گفتار آن حضرت در ترجیح دادن شوهر بر خود و فرزندانش

فرمودند: سوگند به آن کسی که پدرم را به پیامبری و تو را به جانشینی گرامی داشت، صبحگاهان هیچ غذایی نداشتیم و دو روز است که غذایی نبوده که بخوریم مگر همان چیزی که تو را بر خود و این دو فرزندم حسن و حسین ترجیح داده و برای شما آوردم.

فاطمه زهرا سرور دل پیامبر، احمد رحمانی همدانی، مترجم: مهدی جعفری ، ص 405

 

صفت بهترین افراد امت:

از لیث بن ابی سلیم از عبدالله بن حسن از مادرش فاطمه دختر حسین(ع) از پدرش(ع) و از مادرش فاطمه(س) دختر رسول خدا (ص) نقل شده است که فرمود : بهترین شما متواضع ترین و نرم ترین شما کسانی هستند که زنان خود را بیشتر گرامی می دارند.

پرسش و پاسخ درباره زندگانی حضرت فاطمه زهرا،حبیب بدره، مترجم فاطمه مشایخ، ص 399

 

 

 

ثواب تلاوت حدیث کساء

همواره تأکیده شده است که انسان اعمالی انجام دهد که با سود رساندن به دیگران موجب نزول رحمت الهی باشد و تجمع شیعه و تلاوت حدیث کساء نیز این چنین عملی است چون در حدیث می فرماید: رحمت بر آنها نازل می شود.

راز این تأکید و پاداش عظیمی که خداوند برای تلاوت این حدیث شریف ذکر کرده است در این می باشد که در حدیث کساء تاکید بر رهبری و امامت الهی وجود دارد که امر دنیا و آخرت انسان را اصلاح می کند، و هر کس که پیرامون این رهبری و ولایت باشد خیر دنیا و آخرت از جانب خدای سبحان بر او جاری خواهد شد .

پرسش و پاسخ درباره زندگانی حضرت فاطمه زهرا،حبیب بدره، مترجم فاطمه مشایخ، ص 503

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۱
زهرا آراس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی